Baambrugge's varkentje in mijn zuurkool.

Een traditionele, Elzasser zuurkool. Maar dan in de Lage Landen. Zoals elders op dit blog te zien is, ben ik gek op zuurkool en de varkensparafernalia die erbij horen. In de Elzas heb ik mij verdiept in hoe het te maken en hoe het kan of misschien wel moet zijn. Nu dan. Ik heb het zelf dan ook maar eens gemaakt. Wat valt erover te zeggen?
Niet zoveel. Je koopt of maakt 2 soorten worst (een gerookte soort en een blanke), neemt katenspek en zuurkoolspek (van een varkentje uit Baambrugge bijvoorbeeld), en wat spekjes voor de lekker. Like so.


Vlees voor de zuurkool. En wijn, de traditionele Gewürtztraminer.

Maar dat is nog niet genoeg. Een varkensknie kan niet ontbreken.

Knietje.
Dit alles gaat onderin de pan, op bouillon en kruiden (laurier, gedroogde rode peper, kruidnagel e.d., eventueel in een thee-ei, dat kun je meekoken). En witte wijn, maar niet te veel. De gewassen zuurkool gaat er boem bovenop. Aldus.

Zuurkool op mijn varken.
Dat laat je lekker een tijdje koken met het deksel erop. Klein uur misschien? Kruiden eruit vissen. Vlees apart. En een paar in hun jasje gekookte piepers erbij. Dat levert een feestelijk tafereel op!

Zuurkool festijn!

Wat heerlijk, wat leuk en wat gezellig. Iedereen prikt en kiest wat hij wil, en omdat de piepers apart geserveerd worden (en niet als stamppot zijn verwerkt in de zuurkool) hoeft het niet eens heel zwaar te zijn. Jammie!

Volg mij op Twitter: @spekblog.
Follow me on Twitter: @spekblog

Reacties

  1. Wat een uitstekend, smakelijk en instructief geschreven verhaal weer! Het water loopt me in de mond en ik kan niet wachten hiermee zelf aan de slag te gaan.

    Voor zover suggesties op hun plaats zouden zijn, denk ik aan twee inhoudelijke, filosofische verrijkingen voor dit blog voor 2013. Beide over de diepere betekenis en de rol van het varken in de vroegere, huidige en toekomstige maatschappij. De ethiek van de charcuterie: waarom wordt het varken in een aantal religies als onrein beschouwd? Em hebben wij dat wel juist vertaald en geinterpreteerd? Het varken is immmers niet alleen een heerlijk dier, maar ook een buitengewoon intelligent dier dat daarnaast grote fysiologische overeenkomsten vertoont met de mens en wellicht zelfs in staat zou zijn een mensenfoetus te dragen en of andere rollen te spelen in de medische wetenschap.

    Beste heer worstenspek, hoe kijkt u hier tegenaan?

    Met geinteresseerde en enthousiaste groet, Rob

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Uitmuntende gedachten Rob, ik zal er de paasdagen eens zelf over nadenken

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten